#1 – Wprowadzenie do Wzorowego Sklepu

Muszę Cię rozczarować. Naszych lekcji nie zaczniemy od przeglądu dostępnych rozwiązań do prowadzenia sklepu internetowego i gotowych rozwiązań. Sytuacja jest analogiczna jak przy wyborze samochodu. Musisz się zastanowić, jakie funkcje ma spełniać Twój pojazd.

Dziś dowiesz się:

– od czego zacząć,

– jakie są zalety prowadzenia sklepu internetowego,

– w jakich branżach najlepiej działać,

– jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego,

– jak przeprowadzić analizę rynku.

3, 2, 1… Start!

Wracając do samochodu. Czy chcesz go używać tylko do celów prywatnych? Czy może będziesz nim transportować towar? A może chcesz brać udział w rajdach off-roadowych? Jeżeli wybierzesz bez zastanowienia, będzie Cię to w przyszłości dużo kosztować: zarówno zmarnowane pieniądze, jak i czas. Sklep, tak jak samochód, musi być dopasowany do potrzeb właściciela. Dlatego w trakcie tego kursu zastanów się:

– co będziesz sprzedawać i w jakich ilościach,

– jakie dodatkowe funkcje ma mieć Twój sklep (np. integrację z Facebookiem, płatności on-line),

– czy chcesz integrować sklep z innymi programami (np. do prowadzenia magazynu),

– jak odpowiedzieć na wiele innych pytań, które z pewnością pojawią się w kolejnych lekcjach.

E-sklep

Mógłbym zachęcać Cię do prowadzenia sklepu internetowego na kilka sposobów:

Najpierw podam ten najgorszy: musisz mieć e-sklep, bo wszyscy mają. Jeżeli wychodzisz z takiego założenia, to lepiej nie zaczynaj. Coś, co jest robione na siłę, rzadko jest skuteczne. Mógłbym też rzucać liczbami: według Gemius.pl sprzedaż w sieci dynamicznie się rozwija. W 2011 r. wartość e-handlu w Polsce wyniosła prawie 18 000 000 000 zł. Czy to dużo? Wyobraź sobie, że – mając tyle pieniędzy – każdemu mieszkańcowi naszej planety możesz ofiarować ponad 2 złote i 50 groszy.

1.1

Mógłbym pisać o niskich kosztach prowadzenia e-sklepu: rzeczywiście, koszty są znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnego sklepu, ale jednak są. Należy o tym pamiętać. Jeżeli Twój sklep się rozwinie, to z pewnością będziesz potrzebować magazynu, więcej pracowników, nowych sprzętów etc.

Mógłbym również kłaść nacisk na wygodę: jeżeli lubisz wstawać do pracy o 11 rano, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Mając sklep internetowy możesz się wysypiać. Nie musisz siedzieć za ladą 8 godzin non stop.

Na początku było słowo

Przed przystąpieniem do stworzenia swojego pierwszego sklepu, musisz sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:

Co będziesz sprzedawać? Produkt, który będziesz sprzedawać, nie powinien być przypadkowy. Jeżeli wybierzesz branżę, na której się nie znasz, to przez następne pół roku będziesz ją dopiero poznawać. Wszystkiego będziesz się uczyć od początku. Czy aby naprawdę warto? Czy nie lepiej zainwestować ten czas w swój sklep?

Co Cię wyróżni? Zastanów się, dlaczego klienci będą wybierali Twój sklep. Zastanów się nad trzema rzeczami, które będą Cię wyróżniały i proszę, niech wśród nich nie będzie punktu o treści „profesjonalna obsługa”, bo to jest standard. Jaki jest Twój cel? Możesz prowadzić sklep bez wyznaczonego celu, możesz też jeździć bez oleju w silniku, co w obu przypadkach doprowadzi do katastrofy i niepotrzebnych kosztów.

To bardzo ważne, aby przed przystąpieniem do sprzedaży wyznaczyć sobie cel. Cele mogą być różne, np. sprzedaż 100 produktów w miesiącu lub miesięczny obrót powyżej 100 000 zł. Ważne jest również, aby cele nie były za bardzo oddalone w czasie i były łatwo mierzalne. Wyznaczenie celu umożliwi Ci udzielenie odpowiedzi na dwa pytania: czy w Twoim przypadku prowadzenie sklepu internetowego się opłaci? Oraz: czy udało Ci się osiągnąć sukces?

Ale w jakiej branży sprzedawać?

W dzisiejszych czasach ciężko znaleźć coś, czego się nie da sprzedać w Internecie. Jednak istnieją branże popularne i niszowe. Na poniższym rysunku przedstawiam, przygotowane przez Sklepy24.pl, zestawienie popularności różnych branż w 2011 r.

1.2

Poniżej, bazując na swoich doświadczeniach, opisałem zalety oraz wady poszczególnych branż:

Foto i RTV/AGD – to bardzo rozwinięta branża, z mnóstwem potencjalnych klientów i szerokim asortymentem. Ale czy na pewno masz środki finansowe, żeby walczyć z taką konkurencją, jak Vobis, Komputronik czy Neo24?

Delikatesy – to jedna z dopiero raczkujących branż. Sam osobiście prawie wszystko zamawiam przez Internet. Prawie, bo nie żywność. Może to jest przyszłość? Dom i ogród – to jedna z najpopularniejszych branż. Niestety, stawić czoła trzeba takim potentatom potentatom jak Praktiker.

Dziecko – to jedna z perspektywicznych branż. Sprzedaż można rozszerzyć o asortyment dla kobiet w ciąży. Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej kobiet w ciąży i młodych matek w wolnym czasie skupia się na zakupach w Internecie. Hobby – przy bardzo wyspecjalizowanym hobby, które nie jest dla mas, naprawdę łatwo się przebić.

Książka i multimedia – coraz popularniejsze czytniki e-booków oraz moda na słuchanie książek na mp3 sprawiają, że ta branża rozwija się błyskawicznie.

Odzież – moim zdaniem jedna z lepszych branż. Produkty odzieżowe, o ile oczywiście nie są znanych marek, ciężko ze sobą porównać. Jeżeli podoba się nam czerwona sukienka z dużym dekoltem, to nie jesteśmy w stanie porównać ceny „czerwonej sukienki z dekoltem” w Internecie.

Ekspert radzi:

Polski rynek e-commerce nadal nie został w pełni odkryty. Co roku powiększa się o około 1/3. Według badań polski rynek sklepów internetowych rozwija się najszybciej w Europie. I wciąż jest jeszcze miejsce na nowe firmy. Postaraj się znaleźć swoją niszę i wyspecjalizuj się w wąskim asortymencie – wtedy masz dużą szansę na sukces.

– Paweł Szewczyk – CMO w i-systems

Co jeszcze warto wiedzieć?

Twoja marża maleje wraz z popularnością produktów, które sprzedajesz! Dokładnie tak. Załóżmy, że masz sklep fotograficzny i sprzedajesz aparat Panasonic XY500. Internetowi nie przepłacają, więc internauta wpisuje nazwę aparatu w porównywarkę cen i u konkurencji znajduje taki sam aparat o 300 zł taniej. Który sklep wybierze? W tej sytuacji, aby cokolwiek sprzedać, konieczne będzie nakładanie niskich marż (około 5%).

1.3

A teraz wyobraź sobie, że sprzedajesz mączkę z białej gęsi. Twój sklep jako jedyny oferuje taki produkt. Internauta nie ma możliwości sprawdzenia ceny gdzie indziej, zatem możesz narzucić znacznie wyższą marżę. Dodatkowo, jeżeli dopiero zaczynasz sprzedaż, to z pewnością w hurtowniach nie otrzymasz największych rabatów, jakie mogą Ci przydzielić. Dlatego istnieje ryzyko, że nawet mając 0% marży będziesz oferować produkty o 5% droższe niż najtańszy sklep.

Badanie rynku

Przed przystąpieniem do inwestowania w sklep internetowy należy dowiedzieć się, czy jest popyt na oferowany w nim towar. Dzięki jednej z usług Google, https://adwords.google.com/o/KeywordTool narzędziu propozycji słów kluczowych, możesz sprawdzić, ile osób szuka Twoich produktów w sieci. Wyobraź sobie, że masz dojścia do kosiarek i rowerów w dobrej cenie. Ale zastanawiasz się, co jest popularniejsze w Internecie:

Rowery
1.4

Kosiarki do trawy
1.5

Z powyższych danych widać, że rowery są bezkonkurencyjnie popularniejsze od kosiarek do trawy. Można jeszcze pójść krok dalej i sprawdzić, ile osób poszukuje sklepu z rowerami, a ile z kosiarkami. Dzięki temu dowiesz się, jakie jest zainteresowanie Twoim towarem.

Kolejną istotną kwestią jest sezonowość. Wyobraź sobie, że kupujesz budkę z lodami w listopadzie. W grudniu stawiasz swoją budkę przy dworcu kolejowym. W styczniu zamykasz interes, bo średnio kupowano od Ciebie jednego loda dziennie. Oczywiście przykład jest przerysowany, ale czy dokładnie wiesz, kiedy jest sezon na Twój produkt?

Z pomocą przychodzi narzędzie Google Trends: http://www.google.com/trends. Jak sama nazwa wskazuje, narzędzie pokazuje trendy zapytań w wyszukiwarce. Wpisując „rowery sklep”, otrzymamy taki wynik:

1.6

Z powyższego trendu można wywnioskować, że:

– ze sklepem oraz jego marketingiem trzeba ruszyć przed kwietniem,

– w styczniu zainteresowanie jest minimalne i można wybrać się na urlop,

– Mikołaj, Aniołek i Gwiazdor nie przynoszą rowerów pod choinkę.

Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?

Wbrew niektórym opiniom, prowadzenie sklepu internetowego kosztuje. Oczywiście stałe koszty utrzymania są znacznie niższe niż w przypadku klasycznego sklepu. Nie musisz posiadać prestiżowego lokalu w galerii handlowej z czynszem wysokości kilku tysięcy złotych, nie musisz spędzać też mnóstwa czasu przy biurku czekając na klientów (to jest, według mnie, najważniejsze). Zamiast tego możesz wynająć magazyn na uboczu i odwiedzać go tylko co jakiś czas w celu nadania przesyłek.

Niestety, musisz się z kolei liczyć z większymi wydatkami na marketing. Przykładowo, jeżeli posiadasz lokal w popularnej galerii handlowej, to siłą rzeczy kilkaset osób dziennie widzi Twój sklep i asortyment. W sklepie internetowym musisz się mocno natrudzić, aby skłonić użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Stąd koszt marketingu jest zazwyczaj jednym z większych miesięcznych wydatków właściciela e-sklepu.

Każdy sklep internetowy w zakładce Kontakt musi zawierać dane właściciela, adres i NIP. Jeżeli nie chcesz podawać swojego adresu domowego (z obawy przed niezapowiedzianymi wizytami klientów), warto pomyśleć o skorzystaniu z „wirtualnego biura”. Już za 80 zł miesięcznie możesz otrzymać adres wraz z możliwością rejestracji firmy.

Sklep darmowy, płatny czy abonamentowy

Na początku rozdziału podkreśliłem, że nie należy wybierać platformy do prowadzenia sklepu bez określenia swoich potrzeb.

Co należy zapamiętać?

Wybór branży jest najważniejszy dla sukcesu sklepu internetowego.
Znajdź rzeczy, które Cię wyróżnią.
Badanie rynku – kluczem do sukcesu.
Nie zaczynaj prowadzenia sklepu od wyboru platformy. Wybierz platformę dopiero wtedy, gdy zdiagnozujesz wszystkie swoje potrzeby.

Zadanie na dziś

Znajdź informację, ile przeciętnie internauta wydaje na zakupy w sieci.
Z użyciem https://adwords.google.com/o/KeywordTool sprawdź, jakie jest zainteresowanie Twoją branżą.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów