#3 – Copywriting w sklepie internetowym

Copywriting to pisanie tekstów i sloganów, które powodują, że towar lepiej się sprzedaje. Copywriter zaś to osoba, która pisze takie teksty. Copywriterzy wiedzą, które slogany reklamowe przyciągną potencjalnych klientów do Twojego sklepu i jak stworzyć opis, dzięki któremu produkt będzie się dobrze sprzedawał.

Dziś dowiesz się:

– czym jest copywriting,

– jak wymyślić własny slogan,

– czym jest AIDA,

– jakie są podstawy tworzenia dobrych tekstów.

Copywriting

Samo słowo copywriting pochodzi od dwóch angielskich słów: copy, czyli kopiowanie, i writing, czyli pisanie. Według mnie dobry copywriter to osoba, która zna schematy myślowe, którymi posługują się internauci i potrafi z tego skorzystać pisząc teksty reklamowe. W jaki sposób to robi, dowiesz się dzisiaj.

Slogan

Każdy sklep internetowy powinien mieć swój slogan, czyli hasło reklamowe. Slogan reklamowy: powinien być prosty, składać się z maksymalnie jednego zdania; powinien łatwo wpadać w ucho; odzwierciedlać charakter Twojego sklepu; musi być widoczny na stronie. Przyjrzyj się najpopularniejszym sloganom. Musisz wiedzieć, że stworzenie takich prostych sloganów nie było ani proste, ani tanie:

Carlsberg: Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie

Pij mleko, będziesz wielki

Nike: Just Do It

Nokia: Connecting People

Wymyślenie dobrego sloganu zajmuje sporo czasu. Taki slogan można wymyślić samemu lub zlecić zewnętrznej firmie – koszt zaczyna się od kilkuset złotych. Jeżeli chcesz osobiście wymyślić hasło reklamowe, to przez 3 dni spisuj wszystkie hasła/slogany, jakie tylko przyjdą Ci do głowy. Nie zastanawiaj się, tylko pisz. Następnie przez kilka kolejnych dni wykreślaj te najgorsze i dopiero z dziesięciu najlepszych wybierz jedno. Możesz o pomoc zwrócić się do rodziny lub znajomych. Oto przykłady sloganów sklepów internetowych, które odniosły sukces:

DeeZee.pl – We love shoes

Siglo.pl – Łapiemy najlepsze okazje

Zasada AIDA

Zasada AIDA dla copywritera jest jak E=mc2 dla fizyka. AIDA to skrót z języka angielskiego:

3.1

Według schematu można tę zasadę opisać w taki sposób:

3.2

AIDA – Zwróć uwagę klienta

Produkt musi przyciągnąć uwagę klienta. Zazwyczaj za pozyskanie uwagi odpowiada chwytliwy nagłówek. Według badań, nagłówek stanowi aż 80% sukcesu reklamy. Gdzie jednak można wykorzystać taką możliwość przyciągnięcia uwagi klienta? W interesującym nas przypadku sprawa jest prosta. Możemy to wykorzystać w reklamie czy w opisie produktu.

AIDA – Zainteresuj

Gdy już uwaga klienta jest skierowana na Twój produkt, konieczne staje się podtrzymanie jego zainteresowania. Zainspiruj go Twoim produktem.

AIDA – Wzbudź pożądanie

Udowodnij klientowi, że bez tego produktu jego życie jest w jakiś sposób gorsze. Spraw, aby uwierzył, że Twój produkt rozwiąże jego problemy lub idealnie wpasuje się w jego potrzeby.

AIDA – Skłoń do działania

Zmuś klienta do działania. Jeżeli klient zainteresował się produktem i chce go mieć, musisz go zmobilizować do zakupu. Klasyczne sposoby to: promocja ograniczona czasowo, wyprzedaż czy ograniczona liczba dostępnych egzemplarzy.

Pisz o korzyściach, nie cechach

Kobiety nie kupują kremu za 400 zł, one kupują brak zmarszczek. Bogacze nie kupują Rolls-Royce’a, bo jest najlepszym samochodem – kupują prestiż. Jeżeli piszesz o cechach, działasz na logikę, natomiast gdy piszesz o korzyściach, działasz na emocje. Pamietaj, że „klient kupuje rozwiązanie swoich problemów, a nie produkt”.

Większość zakupów jest spowodowana emocjami, a nie logiką. Dlatego warto oddziaływać na emocje poprzez pisanie o produktach językiem korzyści. Może Ci się to wydawać mało prawdopodobne, jednak wyobraź sobie świat, w którym wszystkie zakupy byłyby dokonywane pod wpływem logiki. Moda by nie istniała – wszyscy ubieraliby się na szaro, bo ten kolor najmniej się brudzi, albo większość ubrań byłaby wykonana z praktycznego dżinsu.Istniałby tylko jeden bank – z najtańszymi opłatami.Wszyscy jeździliby identycznymi samochodami – spalającymi najmniej benzyny. Byłoby nudno.

Ekspert radzi:

Każde zachowanie klienta ma na celu osiągnięcie korzyści. Dlatego opisując produkt zwracaj się do niego właśnie takim językiem. Przelej w tekst emocje, one sprzedają najlepiej (zobaczysz, poczujesz, doznasz, usłyszysz – to często słowa-klucze). Eksperymentuj, zmieniaj i ulepszaj, tylko w żadnym wypadku nie kopiuj opisów od innych.

– Mateusz Kowalczyk – PR & Marketing Manager w i-systems

Poniżej przykład, jak można opisać telewizor używając języka cech lub korzyści. Jest to oczywiście mocno przerysowany przykład, ale zastanów się, który przekaz bardziej do Ciebie przemawia.

3.3

Działaj na zmysły

Korzystamy z pięciu zmysłów: słuchu, wzroku, węchu, dotyku i smaku. Poprzez działanie na zmysły wzbudzisz u potencjalnego klienta emocje, co w konsekwencji zwiększy sprzedaż w Twoim sklepie. Zobacz jak w sklepie zabawkami można opisać misia:

3.4

Do opisu misia można też podejść bardziej kreatywnie:

3.5

Co należy zapamiętać?

Teksty reklamowe najlepiej pisać odwołującym się do emocji językiem korzyści. Każdy tekst dobrze jest dać do oceny rodzinie lub znajomym.
Jeżeli nie potrafisz pisać tekstów, skorzystaj z usług profesjonalnego copywritera.

Zadanie na dziś

Wybierz 3 produkty ze swojego przyszłego sklepu. Opisz je osobno językiem cech i językiem korzyści, następnie pokaż teksty znajomym i zapytaj, który z opisów bardziej by ich skłonił
do zakupu.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów