#6 – Pozycjonowanie w sklepie internetowym

Pozycjonowanie rządzi się jedną podstawową zasadą: zdobywaj wysokie pozycje rozsądnie i powoli. Zbyt szybkie osiągnięcie tych pozycji może mieć duże konsekwencje, w tym najbardziej dotkliwą – brak wyświetlania się w wynikach w ogóle.

Dziś dowiesz się:

– dlaczego pozycjonowanie stron WWW,

– jest takie ważne,

– na czym polega optymalizacja sklepu,

– pod kątem wyszukiwarki,

– jak wybrać słowa kluczowe,

– jak się pozycjonować.

Pozycjonowanie stron

Nie ma sukcesu sklepu internetowego bez dobrze wypozycjonowanej i zoptymalizowanej strony. Dobre pozycjonowanie sprawi, że Twój sklep może szybko odnieść sukces. Z drugiej strony złe pozycjonowanie może sprawić, że tego sukcesu nie osiągniesz. Znikniesz z wyszukiwarki. Nie jest tajemnicą, że największą wyszukiwarką jest Google.pl – posiada ok. 94% udziału w rynku, więc skoncentrujemy się właśnie na niej.

Optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (ang. Search engine optimization – SEO; zwana także pozycjonowaniem), to działanie, które ma na celu osiągnięcie przez stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwaniach dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych. Historia pozycjonowania jest tak długa, jak historia wyszukiwarek internetowych. Początkowo bardzo łatwo było znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Analizie poddawane były tylko słowa w nagłówku strony. Teraz algorytmy przeszukują nagłówki, treści i odwołania z innych stron. Obecnie pozycjonowanie to proces wymagający systematycznych działań i czasu. Tę energię warto zainwestować w pozycjonowanie, bo można powiedzieć, że dobra pozycja w Google jest wprost proporcjonalna do odwiedzin.

6.1

Cała prawda o TOP10

„Nie ma Cię w Google, to nie istniejesz” mówi nowe porzekadło. Prawda jest bardziej drastyczna – nie ma Cię w pierwszej dziesiątce, to nie istniejesz. Choć i tutaj można pozostać niezauważonym. Ale zacznijmy od początku. Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „sklep dla dzieci”, otrzymasz aż trzy kategorie wyników:

Płatne reklamy AdWords – kolor czerwony – ich liczba zależy od frazy. Jeżeli wszyscy chcą się reklamować na frazę, np. „kredyty”, to pojawią się najwyżej 3 takie reklamy nad wynikami wyszukiwania oraz 8 w prawej kolumnie.

Wyniki naturalne – kolor zielony – pozycjonowanie strony WWW polega na tym, aby właśnie znaleźć się w tej pierwszej dziesiątce.

Wyniki na mapach – kolor żółty – jeżeli Google oceni, że branża, której szukasz, jest lokalna (np. fryzjer: będąc w Gliwicach raczej szukasz fryzjera tam, a nie w Gdańsku), to pokaże listę najbliższych obiektów spełniających kryteria podanych słów kluczowych.

6.2

Możesz założyć, że jeżeli nie ma Cię na pierwszej stronie (zielona ramka), to prawdopodobieństwo odwiedzin się zmniejsza. Pozycjonowanie przyniesie sukces, jeśli uda Ci się pojawić na pierwszej stronie, czyli w tzw. TOP 10. Ale, jak zwykle, jest haczyk. Wyobraź sobie sytuację, że frazę „sklep perfumy” wpisuje do wyszukiwarki 5000 osób miesięcznie. Mogłoby się zdawać, że to sporo. Teraz zastanawiasz się, ile osób wejdzie do Twojego sklepu, jeżeli będziesz w TOP 10. Jeżeli fraza jest popularna, to na pierwszych pozycjach pojawi się dużo reklam podobnych do wyników wyszukiwania. Prawdopodobnie aż 40% zapytań zostaje przejętych albo przez reklamy Google AdWords, albo na ponowne wpisanie zapytania w inny sposób. Stąd łatwo wyliczyć, że z 5000 zapytań do wyników „naturalnych” dojdzie około 3000 osób. Poniższa tabela w sposób bardzo przybliżony przedstawia relację pomiędzy pozycją w wynikach, a spodziewanymi odwiedzinami.

6.3

Aby przedstawić problem, przyjrzyjmy się tabelce, która powstała na bazie kilku eksperymentów. Oczywiście procent wejść jest także uzależniony od szeregu innych czynników (np. nazwy strony, adresu www, etc).

6.4

Mimo że dane są przybliżone, można wyciągnąć kilka wniosków:
– walczymy o TOP 5, a nie TOP 10,

– lepiej być na łatwą frazę pierwszym, niż na trudną dziesiątym,

– rozliczanie się za pozycję w TOP 10 niesie duże finansowe niebezpieczeństwo.

Ekspert radzi:

Pamiętaj, że dobra treść obroni się sama. Nie kopiuj opisów produktów z innych stron, ale pisz je samodzielnie. Postaraj się napisać dobre teksty w sklepie, uzupełniając je słowami kluczowymi. Dbaj o dobry content, a linki będą mnożyć się same. Działania zewnętrzne mogą być dodatkiem do interesującej i zoptymalizowanej treści.

– Aleksandra Beczała – Internet Marketing Manager w i-systems

Dobre słowo kluczowe = sukces

Pamiętaj, to Ty odpowiadasz za wybór słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona. Przy ich wyborze, musisz się kierować logiką i kilkoma zasadami. Oto one:

– unikaj ogólników – nie ma sensu pozycjonować się np. na frazę „sklep”, bo może to być sklep zwykły, z kosmetykami, z częściami samochodowymi, sklep do wynajęcia etc,

– lepiej stosuj frazy bardziej szczegółowe,

– sprawdź zainteresowanie daną frazą – liczbę miesięcznych zapytań dla danej frazy można sprawdzić pod adresem: https://adwords.google.pl/o/KeywordTool

– zapytaj znajomych – co wpisaliby do wyszuki-warki, żeby znaleźć Twój sklep,

– wybierz minimum 3 frazy – pozycjonowanie na mniej niż 3 frazy może się skończyć blokadą strony. Nie ma górnego ograniczenia, ale pamiętaj, że lepiej pozycjonować na 3 frazy i być na pierwszej pozycji, niż na 10 fraz i być na drugiej stronie wyników,

– podglądnij konkurencje – wejdź na stronę konkurencji i zobacz, co ma wpisane w tagach: < title >
< meta name=”keywords” kontent=”slowo 1, slowo 2” >

Przykładowo po wejściu na stronę z zabawkami dla dzieci, wyświetliłem źródło strony. Po zlokalizowaniu dwóch wyżej opisanych tagów, można wywnioskować, że sklep jest pozycjonowany pod frazami:

zabawki dla dzieci

sklep z zabawkami dla dzieci

zabawki edukacyjne dla najmłodszych dzieci

gry planszowe dla dzieci

Najtrudniejsze (co oznacza też najdroższe) frazy w polskim SEO to: pozycjonowanie, sex, kredyty, opony, praca

Na czym polega pozycjonowanie

Pozycjonowanie można podzielić na dwie części:

– optymalizacja strony – czyli stworzenie poprawnej treści, odpowiednie zastosowanie tagów etc,

– działania zewnętrzne – czyli zwiększenie popularności strony i ruchu na stronie poprzez umieszczenie linków do niej na innych witrynach.

Należy pamiętać, że pozycjonowanie to etap długofalowy. Nie da się z dnia na dzień wysoko wypozycjonować trudną frazę. W przybliżeniu można powiedzieć, że zdobycie dobrej pozycji trwa od miesiąca do kilkudziesięciu miesięcy.

Optymalizacja sklepu

Optymalizacja sklepu ma na celu pokazanie wyszukiwarkom, czym zajmuję się sklep, jaki jest jego asortyment. Polega na opisywaniu strony i zwiększaniu ilości słów kluczowych, które opisuje sklep. Możemy zoptymalizować: metainformacje o stronie (tytuł, opis, słowa kluczowe, itp.) oraz treści stron informacyjnych,

6.5

Jak widać, badana strona jest zoptymalizowana pod frazę „perfumy”, stąd nieprzypadkowo pojawia się wysoko w wynikach.

Przy bardzo rozbudowanym asortymencie warto pozycjonować nie główną stronę sklepu, ale podstronę oferującą daną kategorię. Takie pozycjonowanie jest skuteczniejsze. Np. sklep z latarkami LED można pozycjonować w następujący sposób:
Fraza: latarki czołowe LED -> www.sklep.pl/latarki-czoloweLED
Fraza: latarki LED -> www.sklep.pl
Fraza: czołówki LED -> www.sklep.pl/czolowki-LED

Działania zewnętrzne

Im bardziej popularna strona, tym więcej ma odwiedzin. Tę popularność wyszukiwarka mierzy, przede wszystkim ilością linków prowadzących na stronę oraz ilością odwiedzających ją internautów.

Linki dla google.com są jak rekomendacje. Takie linki powinniśmy zbierać. Jeżeli chcemy pozycjonować nasz sklep pod frazę „perfumy”, na innych stronach musimy zdobyć hiperłącze z frazą „perfumy” przekierowującą̨ na naszą stronę.

Teraz po kliknięciu w „perfumy” powinniśmy zostać przekierowani do naszego sklepu.

Zlecenie pozycjonowania firmie

Pozycjonować można oczywiście samemu. Jednak trzeba poświęcić czas na zgłębienie metod pozycjonowania i, oczywiście, trzeba później dysponować wolnym czasem na samo pozycjonowanie. Dlatego warto pomyśleć nad zleceniem tego zadania firmie zewnętrznej, w ramach outsourcingu. Z wyborem firmy pozycjonującej trzeba bardzo uważać. Nieodpowiedni wybór może się zakończyć zniknięciem strony z indeksu Google.

Wybierając firmę sprawdź:

– obecność na rynku – staraj się nawiązać kontakt z firmą, która już od kilku lat zajmuje się pozycjonowaniem. Dzięki temu nie będzie się uczyć na Twoich błędach,

– referencje – większość posiadających doświadczenie firm z pewnością ma referencje od klientów. Jeżeli takich referencji nie ma na stronie, poproś o dostarczenie,

– umowa – przeanalizuj umowę. Sprawdź, jak długo będziesz związany z firmą, jakie są warunki zerwania umowy oraz obowiązki stron. Ważne, aby w umowie był zapis, że przy braku wyników można ją zerwać,

– polecenia – popytaj znajomych, którzy już korzystają z usług firmy pozycjonerskiej – może mają kogoś godnego polecenia,

– raporty – zadbaj o to, aby najrzadziej raz w miesiącu otrzymywać raport. Raport powinien szczegółowo pokazywać pozycję oraz przedstawiać listę odwiedzin z wyszukiwarek. Dzięki temu zobaczysz, czy pozycjonowanie faktycznie generuje większy ruch na Twojej stronie.

Metody rozliczania z firmą pozycjonerską:

– płatność za efekty – najpopularniejszy model w branży SEO. Najpopularniejszy nie zawsze znaczy najlepszy. Przykładowo: jeżeli, siedząc w Gdańsku przy komputerze, wpiszesz w wyszukiwarkę słowo „fryzjer”, to z pewnością zobaczysz inne wyniki niż wpisując „fryzjer” w Gliwicach. Dlatego, rozliczając się za efekty, zadbaj o opisanie sposobu sprawdzania pozycji,

– opłata za ruch – nie płacisz za pozycję, ale za ruch wygenerowany z wyszukiwarki Google. Zaletą jest to, że wiesz, za co płacisz. Wszystko jest mierzalne,

– stały abonament – miesięczna opłata bez gwarancji uzyskania wysokich pozycji. Jeżeli firmie zależy na współpracy z naszym sklepem, to ten model może przynieść obu stronom spore korzyści.

Hybrydy – rozwiązanie, które przy częstych zmianach algorytmu Google gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Rozliczanie się za pozycję może powodować, że firmy będą chciały szybko nas umieścić w TOP 10, a szybki wzrost to szybki spadek. Modele hybrydowe:

– abonament + wzrost pozycji,

– abonament + premie,

– abonament + wzrost ruchu.

Co należy zapamiętać?

Szybki wzrost pozycji = szybki spadek pozycji.
Optymalizacja strony WWW jest jednym z kluczowych elementów pozycjonowania strony.
Pozycjonując się, pamiętaj o tym, aby znaleźć się w pierwszej piątce – TOP 5, a nie w pierwszej dziesiątce – TOP 10.
Jeśli podejmiesz decyzję o zleceniu pozycjonowania, dobrze się zastanów przed wyborem firmy.

Zadanie na dziś

Sprawdź popularność słów kluczowych pasujących do Twojego sklepu oraz zbadaj ich konkurencyjność na rynku.
Jeśli chcesz zlecić pozycjonowanie, to zwróć się do kilku firm z prośbą o ofertę pozycjonowania Twojego sklepu. Porównaj warunki finansowe i sposoby rozliczania usługi.

2
Dodaj komentarz

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
interreklama#153 Niedostępne towary a SEO | Blog i-systems.pl Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] takie jak pozycjonowanie i SEO (jeśli słyszysz o nich po raz pierwszy, zapoznaj się z lekcją #6), a Twój sklep jest coraz lepiej widoczny w Google. Nieumiejętne zarządzanie niedostępnymi […]

interreklama
Gość

Bardzo rozbudowany i dobrze opracowany artykuł. Zapraszamy do współpracy http://www.interreklama.pl

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów