#7 – AdWords w sklepie internetowym

Gdyby ktoś mnie spytał, jak wydać na reklamę 5000 zł w ciągu miesiąca, odpowiedziałbym: AdWords. No właśnie, ale co to jest AdWords w sklepie internetowym?

Dziś dowiesz się:

– co to jest system AdWords,

– dlaczego warto korzystać z tego systemu reklamowego,

– jak stworzyć pierwszą kampanię,

– dlaczego CTR reklamy jest taki ważny.

Ostry dzwonek mojego telefonu przerwał ciszę w biurze. Widzę, że dzwoni Paweł, mój przyjaciel, który jest odpowiedzialny za marketing w średniej wielkości firmie w Warszawie. W słuchawce słyszę:
Cześć, Mateusz, co tam w świecie biznesu? Uśmiecham się, to jego klasyczne przywitanie. Po długiej wymianie uprzejmości, Paweł przechodzi do meritum:
Słuchaj, mam problem w jednym z projektów, który prowadzę. Skończyły się nam środki na reklamę. Nie masz pomysłu, jak moglibyśmy sprzedać nasz towar bez wydatków?
Hmm, Paweł, zdawało mi się, że mieliście tam niezły budżet, 5000 zł. I nic z tego nie wyszło?
– No wiesz, kupiliśmy dwa mailingi, trochę osób na stronę weszło, ale nie było fajerwerków.
Paweł, a AdWords?
Wiesz, Mateusz, jakoś serca do tego nie miałem i czasu, więc to pominąłem.

Gdyby Paweł przeznaczył choć część pieniędzy na AdWords, z pewnością nie zadzwoniłby do mnie.

Google AdWords

Wystarczy, że używasz wyszukiwarki Google, a – świadomie lub nie – z AdWords spotykasz się codziennie. Google AdWords (http://google.com/adwords), to jeden z produktów Google (i jego główne źródło dochodu), odpowiedzialny za wyświetlanie reklam. Reklamy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania i na stronach partnerów. Reklamy mogą mieć dowolną postać, od najprostszych tekstowych informacji, po banery statyczne lub animowane. Poniżej kolorem czerwonym zaznaczone zostały reklamy Google AdWords, pojawiające się po wpisaniu frazy „sklep z zabawkami”.

W wynikach wyszukiwania może się pojawić od 0 do 11 reklam. Nic nie pojawi się przy frazach, na które nikt się nie chce reklamować, natomiast 11 reklam zobaczymy przy frazach bardzo obleganych, takich jak „hotele”, „kredyty” czy „opony”. Według badań około 67% użytkowników nie odróżnia naturalnych wyników wyszukiwania (tzw. wyników organicznych) od reklam Google AdWords. Dzięki temu Twoi klienci myślą, że skoro jesteś w czołówce wyników wyszukiwania, to prawdopodobnie Twoje produkty są najlepsze, a przynajmniej bardzo dobre.

Dlaczego AdWords?

Poniżej kilka ogromnych zalet AdWords:

– płacisz tylko za efekty – model CPC, w którym płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę. Widzisz czarno na białym, na co wydajesz pieniądze,

– w ciągu 15 minut pojawiasz się w czołówce wyników wyszukiwania,

– wystarczy 40 zł, aby rozpocząć pierwszą kampanię,

– pełna kontrola nad budżetem – to Ty decydujesz, ile płacić dziennie/miesięcznie za reklamę,

– reklama jest w pełni mierzalna – wiesz, ile zapłaciłeś, ile osób weszło na Twoją stronę i ile z nich dokonało zakupu.

Tworzymy pierwszą kampanię

Jedną z najlepszych metod nauki jest nauka na podstawie tzw. „studium przypadku”. W tym rozdziale stworzymy przykładowe „studium przypadku”, czyli prostą kampanię reklamową dla sklepu (przypominam, że pod każdym rozdziałem są uwagi, które warto zapamiętać).

Każda kampania musi mieć swoje założenia. A oto nasze:

– branża: sklep z latarkami,

– adres strony: www.sklep.pl,

– rodzaj kampanii: reklama tekstowa tylko w wyszukiwarce google.pl,

– zakres terytorialny: województwo śląskie,

– budżet miesięczny: 250 zł.

Aby założyć konto odwiedź stronę Google.com/adwords. Ten proces jest dosyć prosty, więc nie będziemy go omawiać. Jeżeli już posiadasz konto w usługach Google’a, np. Gmail, możesz połączyć z nim konto AdWords. Ważne jest, aby w kolejnym kroku ustawić strefę czasową. Jest to szczególnie istotne, jeżeli w przyszłości będziesz ustawiać wyświetlanie reklam o konkretnej godzinie. Na koniec nie należy zapomnieć o odebraniu e-maila potwierdzającego rejestrację i o weryfikacji swojego konta. Przechodzimy do utworzenia pierwszej kampanii. Musimy ustawić takie parametry, jak: budżet, rodzaj reklamy, zakres terytorialny etc.

W kolejnym kroku należy ustawić:

– nazwę kampanii – czyli nazwę, która w przyszłości pozwoli nam się zorientować, czego dotyczyła kampania. W naszym przypadku będziemy reklamować latarki LED w województwie śląskim. W nazwie można wpisać „latarki LED ŚL”.

– sieci – określ gdzie Twoja reklama ma się wyświetlać: W sieci wyszukiwania i reklamowej. Możesz także wybrać tylko: Sieć reklamową lub: Sieć wyszukiwania. Dodatkową opcją jest ustawienie reklamy wideo. Na początek przygody z AdWords wybierzmy: Tylko sieć wyszukiwania,

– urządzenia – nasz sklep nie ma gotowej wersji mobilnej, więc z urządzeń wybierzmy: Desktopy i laptopy oraz Tablety wyposażone w przeglądarki z pełną funkcjonalnością,

– lokalizację – wybieramy opcję Samodzielny wybór, a następnie z listy wybieramy Śląsk,

– stawka domyślna – podaj maksymalny koszt za kliknięcie CPC,

– budżet – założyliśmy, że nasz budżet to 250 zł miesięcznie, czyli około 8 zł dziennie.

Zarządzanie kampanią2 – Google AdWords
Rozszerzenia – reklamy mogą zostać rozszerzone o różnego rodzaju informacje, takie jak: lokalizacja, telefon, linki do podstron etc. Dla celów tego ćwiczenia nie musimy tego ustawiać.

Grupa reklam

Kampanie dzielą się na grupy reklam. Każda grupa musi zawierać co najmniej jedną reklamę tekstową. W naszym przypadku moglibyśmy stworzyć trzy grupy reklam. Dzięki temu te trzy grupy reklam:

– będą kierowane na Śląsk,

– będą wyświetlać się w wyszukiwarce Google,

– będą miały sumarycznie dzienny budżet nieprzekraczający 8 zł.

Stworzymy teraz kampanię dla grupy reklam „Latarki LED czołowe”. Wpisz adres witryny – a system sam proponuje słowa, na które warto się reklamować. Wprowadź słowo kluczowe – a wyskoczy Ci lista z propozycjami. Zaproponuj swoje słowa – możesz je dodać oddzielając przecinkami lub jedno pod drugim. Przykładowe słowa:
Latarki czołowe LED
Czołówki LED
Duracel LED czołówka
Energizer latarka
Latarki turystyczne‎
Etc.

Kolejny krok to ustawienie reklamy:

– grupa reklam nr 1 – wybierz grupę do której chcesz przypisać reklamę,

– docelowy adres WWW – adres strony, na którą zostanie przekierowany użytkownik. Ważne: jeżeli ktoś szuka latarek LED, a Ty w swoim sklepie masz tysiąc innych produktów, to nie przekierowywuj użytkownika na główną stroną sklepu, tylko na podstronę związaną z latarkami LED,

Zarządzanie kampanią3 – Google AdWords-kopia

Teraz napisz reklamę:
– nagłówek – jedna z najważniejszych części reklamy, bo to on przyciąga wzrok,

– wiersz opisu 1 i 2 – kolejna część reklamy, która powinna zachęcić użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę sklepu,

– wyświetlany adres URL – czasem adres produktu jest zbyt skomplikowany, np. www.sklep.pl/index?prod=1?id234553-234234. Dlatego można w tym polu podać adres łatwiejszy w odbiorze, np. www.sklep.pl/latarki-led (adres niekoniecznie musi działać).

Dodatkowo słowa kluczowe mogą być dopasowane na 3 różne sposoby – w zależności od tego, czy słowa kluczowe wstawisz w cudzysłów, w klamry, czy też pozostawisz same:

 Dopasowanie przybliżone Latarki czołowe LED Reklama pojawi się przy synonimach i podobnych frazach, np. LED na czoło, czołówka ledowa etc.
Dopasowanie ścisłe  [Latarki czołowe LED] Reklama pojawi się, gdy użytkownik wpisze Latarki czołowe LED. Reklama pojawi się również wtedy, gdy słowa kluczowe zostaną wpisane w innym przypadku lub liczbie, np. Latarka czołowa LED.
Dopasowanie do wyrażenia ”Latarki czołowe LED” Reklama pojawi się przy wyrażeniach zbliżonych i przy odmianie, np. Latarka czołowa LED, Latarki czołowe LED tanio. Na zakończenie akceptujemy reklamę i przechodzimy do płatności.

Analiza kampanii

Na bieżąco możesz obserwować, ile razy Twoja reklama się pojawiła, ile razy w nią kliknięto (CTR) i ile Cię to kosztowało. Na początku uruchomienia kampanii należy co 2-3 dni sprawdzać statystyki. Jeżeli statystyki są kiepskie, warto zwrócić się o pomoc do eksperta.

Zrozumieć CTR

CTR to skrót od Click Throught Rate. Współczynnik CTR pokazuje nam, jaki jest stosunek liczby kliknięć w reklamę do całej liczby jej wyświetleń. Określa się to wzorem: Ilość kliknięć reklamy / Ilość wyświetleń reklamy x 100%

Ekspert radzi:

Staraj się na początku ograniczać zakres słów kluczowych. Przykładowo zamiast „buty” wpisz „buty na koturnie” lub „sklep internetowy z butami”, a dodatkowo dopasuj słowa ściśle lub do wyrażenia. Dzięki temu unikniesz „wyklikania” budżetu dziennego przez osoby, które niekoniecznie są zainteresowane kupnem Twojego produktu. Jeśli kliknięć będzie za mało, to zawsze możesz rozszerzyć słowa kluczowe.

– Aleksandra Beczała – Internet Marketing Manager w i-systems

Dlaczego nagłówek i opis są takie ważne? Wyobraź sobie taką sytuację: są dwie firmy, które reklamują kredyty gotówkowe. Pierwsza firma, A, nie znając się zbytnio na AdWords, stworzyła sama kampanie reklamową. Nie postarała się przy tym o wymyślenie dobrego nagłówka i opisu, więc jej reklamy mają niski CTR. Druga firma, B, wie, że dobrze skonstruowana reklama nie tylko jest skuteczna, ale dodatkowo również tańsza. Dlatego skorzystała z usług ekspertów zewnętrznych.

 Firma A – samosie  B – outsorusi
 Skuteczność reklamy  1,4% 5,8%
 Zdeklarowana stawka   3zł  1,6zł

Z tego wynika, że firma, której reklamy mają niskie CTR, musi zadeklarować wyższą stawkę
za 1 kliknięcie, aby jej reklamy w ogóle się wyświetlały. Zwiększenie CTR wpływa na obniżenie składki.

Koszt za 1 kliknięcie można obniżyć optymalizując:

– słowa kluczowe,

– nagłówek i opis,

– stronę docelową,

– oraz szereg innych czynników.

Dlatego, jeżeli nie czujesz się na siłach, a Twój miesięczny budżet jest większy od 500 zł, lepiej pomyśl o zatrudnieniu profesjonalisty. Poniższe dane dotyczą wyłącznie reklamy w wyszukiwarce. Są to średnie wyniki, stąd pomiędzy odmiennymi branżami mogą się pojawić spore różnice.

 CTR < 1%  reklama bardzo słaba, należy w niej sporo zmienić
 1% < CTR < 5%  reklama dobra
 CTR > 6%  REWELACJA

Według Google.pl średnia dla wszystkich reklam wynosi ok. 2%.

Co należy zapamiętać?

Google AdWords to jedno z najskuteczniejszych i najbardziej mierzalnych narzędzi reklamowych.
AdWords to nie tylko reklama w wyszukiwarce ale także reklama graficzna i reklama wideo.
Nie zapominaj o przetestowaniu pozostałych form reklamy.
Jeżeli masz spory budżet, warto pomyśleć o zleceniu prowadzenia kampanii specjalistom.

Zadanie na dziś

Stwórz swoją pierwszą kampanię w Google AdWords – nie musi zostać uruchomiona, ważne, żęby wiedzieć, jak to się robi.

2
Dodaj komentarz

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Moda Retro Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
trackback

[…] pozycjonowanie w sklepie internetowym Adwords […]

Moda Retro
Gość
Moda Retro

Taka przyjacielska uwaga – do skorygowania: w tekście następuje powtórzenie:

Na początku uruchomienia kampanii należy co 2-3 dni sprawdzać statystyki. Jeżeli statystyki są kiepskie, warto zwrócić się o pomoc do eksperta. Na początku uruchomienia kampanii należy co 2-3 dni sprawdzać statystyki. Jeżeli statystyki są kiepskie, warto zwrócić się o pomoc do eksperta.

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów